Sirküler No: 2023/148 - Çeşitli Konular

Sayı

:

32089230-TİM.DENİB.GSK.ARGE.2023/253-1244

Denizli, 31/05/2023

Konu

:

Çeşitli Konular

 

S İ R K Ü L E R

(ARGE / 2023–148)

Sayın Üyemiz,

1) Avrupa Komisyonu “Kovanlardan” Eyleminin Sonuçları

2) Deniz Taşımacılığından Kaynaklı Emisyonların AB ETS’ye Dahil Edilmesi

3) Bulgaristan Otoyol Kullanım Ücretleri

Konularını içeren duyurularımızın detayları aşağıda sunulmuştur.

Bilgileriniz rica olunur.

                                                                  

Saygılarımla,

 

Uğur DAYIOĞLU 

Genel Sekreter                                                                                    

 

1) Avrupa Komisyonu “Kovanlardan” Eyleminin Sonuçları

T.C. Ticaret Bakanlığı’ndan alınan bir yazıda, Avrupa Birliği (AB) Nezdinde Türkiye Daimi Temsilciğinden alınan bir yazıya atıfla, AB’de şeker karıştırılmış balın piyasada yaygınlığını değerlendirmek üzere Avrupa Komisyonu Sağlık ve Gıda Güvenliği Genel Müdürlüğü (DG SANTE) tarafından başlatılan “Kovanlardan (From the Hives)” eyleminin sonuçlarının açıklandığı ve ülkemiz de dahil olmak üzere bazı ülkelerden ithal edilen örneklerin AB Bal Direktifi’nin hükümlerine uygunluğu açısından şüpheli bulunduğu bildirilerek, konuya ilişkin olarak Avrupa Komisyonu tarafından AB'ye ithal edilen ballarda tespit edilen uygunsuzluklara karşın daha sıkı kurallar getirmek üzere Yetki Devrine Dayanan Komisyon Tüzüğü’nün önerildiği belirtilmektedir.

Söz konusu yazıda devamla, bal, et, yüksek oranda rafine edilmiş ürünler, jelatin kapsüller ve balıkçılık ürünlerine ilişkin değişiklikler içeren taslak Tüzükte özetle, halihazırda balın sadece AB tarafından onaylanan üçüncü ülkelerden ihraç edilebildiği ancak bu ülkelerdeki bireysel işletmelerin AB'de listelenmesinin gerekmediği, yeni madde 13(1)(c) uyarınca, ihracatçı ülkelerin AB'ye bal ihraç eden tüm bireysel işletmelerin bir listesini vermesinin gerekeceği, anılan gerekliliğin 0409, 0410, 1212, 1521 veya 1702 tarife pozisyonlarında sınıflandırılan ürünler için de geçerli olacağı, 2022/2292 sayılı Tüzük Madde 14 uyarınca balın taşınması ve depolanması ile ilgilenen birincil üreticiler ve işletmelerin listelenmesinin ise gerekmeyeceğinin anlaşıldığı, Tüzükte bal ve arıcılık ürünleri için 12 aylık bir geçiş döneminin öngörüldüğü, yeni ithalat koşullarının Ekim 2024'ten itibaren geçerli olmasının beklendiği, Tüzükte ayrıca hayvansal menşeli ürünlerin ticaretinin kolaylaştırılmasına yönelik bazı değişikliklerin de önerildiği ifade edilmektedir.

Diğer taraftan, önerilen yeni kuralların DTÖ SPS Komitesi'ne bildirildiği ve etkilenen ülkelerin, yeni kurallar ve bunların ihracat sektörleri üzerindeki etkileri hakkında yorum veya endişelerini 17 Haziran 2023 tarihine kadar iletmelerinin gerektiği de bildirilmektedir.

Bu çerçevede konuya ilişkin görüşlerin Bakanlık'a iletilmek Genel Sekreterliğimize (arge@denib.gov.tr) iletilmesi beklenmektedir.

Ek: Bal Tüzük

 

2) Deniz Taşımacılığından Kaynaklı Emisyonların AB ETS’ye Dahil Edilmesi

Türkiye İhracatçılar Meclisi’nden alınan bir yazıda, Ticaret Bakanlığı’ndan aldıkları yazıya atfen, Avrupa Birliği (AB) tarafından, Avrupa İklim Kanunu'nda belirlenen Birlik hedeflerine ve Paris Anlaşması'nın hedeflerine ulaşılması amacıyla deniz taşımacılığı faaliyetlerinden kaynaklanan emisyonların AB Emisyon Ticaret Sistemine (ETS) dahil edildiği bildirilmektedir.

Anılan yazıda devamla, “Deniz Taşımacılığı Faaliyetlerinin AB Emisyon Ticaret Sistemine Dahil Edilmesini Sağlamak ve Ek Sera Gazı Emisyonlarının ve Ek Gemi Türlerinden Kaynaklanan Emisyonların İzlenmesini, Raporlanmasını ve Doğrulanmasını sağlamak için Tüzük yayımlandığı ifade edilmektedir.

Bu kapsamda, 400 brüt tonaj ve 5.000 brüt tonaj arasındaki offshore gemilerinin, genel kargo gemilerinin ve ticari amaçlarla kargo taşımacılığı sırasında son uğradıkları limandan bir üye devletin yetki alanında bulunan bir limana ve bir üye devletin yetki alanında bulunan bir limandan bir sonraki uğraklarına kadar olan seferleri, ayrıca bir üye devletin yetki alanında bulunan limanlar içerisinde gerçekleştirdikleri seferlerde serbest bıraktıkları sera gazı emisyonlarının da Tüzük kapsamında olacağı belirtilmektedir.

Ek: AB Resmi Gazete Metni

 

3) Bulgaristan Otoyol Kullanım Ücretleri

Türkiye İhracatçılar Meclisinden alınan yazıda, Ticaret Bakanlığı’ndan aldıkları yazıya atfen, Bulgaristan'da 3,5 ton üzerindeki ağır kamyonlar ve otobüsler için TOLL sistemi 1 Mart 2020 tarihi itibarıyla uygulanmaya başlanmıştır. Bugüne değin geçen sürede sistemden kaynaklanan sıkıntılar büyük oranda çözüme kavuşturulsa da firmalarımız tarafından Sofya Ticaret Müşavirliğine konuyla ilgili birtakım şikâyetler geldiği belirtilmektedir.

Bunların;

- Aracın üzerinde On-board Unit (OBU) olmasına rağmen kameranın okumaması, OBU'dan o anda sinyal alınamaması veya kapalı olması gibi gerekçelerle ceza düzenlendiği,

- Sınır kapılarında yer alan makinelerden alınan güzergah kartlarında özellikle Slovak, Çek ve Yunan alfabelerinde yer alan bazı harflerin Latin alfabesindeki harflerle karıştırılması sonucu plakanın yanlış yazılması ancak basılı güzergah kartında bu yanlışlığın görülmemesi sebebiyle ihlale düşülmesi konularında yoğunlaştığı ifade edilmektedir.

Bu kapsamda, konuyla ilgili Bulgaristan Bölgesel Kalkınma ve Bayındırlık Bakanlığı ve Yol Altyapı Ajansı nezdindeki girişimler sonucunda Bulgaristan Karayolları Kanununda değişiklikler yapıldığı ve yapılan değişikliklerin 10.02.2023 tarihli 14 sayılı Resmi Gazetede yayımlandığı belirtilmektedir.

1 Ocak 2024 tarihinde yürürlüğe girecek olan değişiklikler kapsamında hâlihazırda geçerli bir sözleşme kapsamında aracın üzerinde çalışır halde bir OBU bulunması ancak farklı sebeplerle sistem ile OBU arasında bağlantı sağlanamaması veya bir güzergâh kartı bulunmasına rağmen güzergâh kartının hatalı bilgiler içermesi durumlarının özünde bir kötü niyet taşımadığının değerlendirildiği ve bu kapsamda araç sahibine veya sürücüsüne geçiş ücretini ödemesi veya açıklamada bulunması için belirli bir süre tanındığının anlaşıldığı belirtildiği ifade edilmektedir.

Bahse konu değişikliklerin mevcut hali ile 1 Ocak 2024 tarihinde yürürlüğe girecek yeni düzenlemelere ilişkin karşılaştırma tablosu ekte  sunulmuştur.

Ek: Tablo