Sirküler No: 2022/372 - Çeşitli Konular

Sayı

:

32089230-TİM.DENİB.GSK.ARGE.2022/674-2544

Denizli, 30/12/2022

Konu

:

Çeşitli Konular

 

S İ R K Ü L E R

(ARGE / 2022–372)

Sayın Üyemiz,

1) AB Kontrol Sıklıkları Hakkında

2) Rusya Federasyonu- Muhtelif Gübre Ürünlerinde İhracat Vergileri

3) Fas Süt ve Tarım Ürünleri Federasyonunun Ortak Arayışı

4) Geçiş Belgeleri

5) İslam Gıda Güvenliği Teşkilatı Üyelikleri hakkında.

6) Summer Fancy Food Show 2023 Milli Katılım Organizasyonu

7) Fas/Kazablanka Trafik İstasyonu İçin Açılan İhale

8) Fuar Duyurusu (Pakistan Uluslararası Denizcilik Fuarı)

9) İran Gümrük Tarife Cetveli

Konularını içeren duyurularımızın detayları aşağıda sunulmuştur.

Bilgileriniz rica olunur.

Saygılarımla,

 

Uğur DAYIOĞLU

Genel Sekreter

 

1) AB Kontrol Sıklıkları Hakkında

T.C. Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü’nden, AB Nezdinde Türkiye Daimi Temsilciliği’nden aldıkları yazıya atfen, belirli üçüncü ülkelerden belirli ürünlerin Birliğe girişini düzenleyen resmi kontrollerin ve acil durum önlemlerinin geçici olarak artırılmasına ilişkin (AB) 2019/1793 sayılı Komisyon Uygulama Tüzüğünün güncellendiği; bu kapsamda 29-30 Kasım 2022 tarihli Bitkiler, Hayvanlar, Gıda ve Yem Bölümü Kontrolleri ve İthalat Koşulları Daimi Komitesinde (The Standing Committee on Plants, Animals, Food and Feed Section Controls and Import Conditions) kabul edilmiş olduğu belirtilmektedir.

 Bu çerçevede söz konusu tüzüğün güncellemesiyle,

- Üye Devletler tarafından, (AB) 2019/1793 sayılı Komisyon Uygulama Tüzüğünün 5. ve 6. maddeleri uyarınca gerçekleştirilen resmi kontrollerde, Türkiye'den ithal edilen limon ve greyfurt sevkiyatlarında pestisit kalıntılarının kontaminasyonuna ilişkin Birlik mevzuatında öngörülen ilgili gerekliliklere yüksek oranda uyumsuzluk tespit edilmesi nedeniyle Birliğe giren sevkiyatlarda yapılacak kimlik ve fiziki kontrollerin sıklığının %20’den %30'a çıkarılması,

- Üye Devletler tarafından, (AB) 2019/1793 sayılı Komisyon Uygulama Tüzüğünün 7. ve 8. Maddeleri uyarınca gerçekleştirilen resmi kontrollerde, Türkiye'den ithal edilen kuru incir ve kuru incirden elde edilen ürünlerde aflatoksin kontaminasyonuna ilişkin Birlik mevzuatında öngörülen ilgili gerekliliklere yüksek oranda uyumsuzluk tespit edilmesi sebebiyle, Birliğe giren sevkiyatlarda yapılacak kimlik ve fiziki kontrollerin sıklığının %30'a çıkarılması,

 - Türkiye menşeli susam tohumlarının, olası bir Salmonella kontaminasyonu nedeniyle insan sağlığı için yeni riskler ortaya koymasından dolayı, söz konusu emtianın Birliğe girişinde daha yüksek düzeyde resmi kontrollerin talep edilmesi ve Birliğe giren sevkiyatların kimlik ve fiziksel kontrol sıklığının %20 olarak belirlenerek (AB) 2019/1793 sayılı Uygulama Tüzüğü Ek I'e dahil edilmesi,

 - Üye Devletler tarafından, (AB) 2019/1793 sayılı Komisyon Uygulama Tüzüğünün 7. ve 8. maddeleri uyarınca gerçekleştirilen resmi kontrollerde, Türkiye'den ithal edilen kimyon tohumlarında ve kuru kekikte pirolizidin alkaloitleri ile kontaminasyona ilişkin Birlik mevzuatında öngörülen ilgili gerekliliklere yüksek oranda uyumsuzluk tespit edilmesi sebebiyle, Birliğe giren sevkiyatlarda yapılacak kimlik ve fiziki kontrollerin sıklığının %10’dan %20'ye çıkarılması öngörülmektedir. Yazıda, ayrıca; bir örneği ekte iletilmekte olan bahse konu tüzük taslağının, yakın zamanda (muhtemelen 2023 Ocak ayının başında) AB Resmî Gazetesinde yayımlanmasının beklenmekte olduğu bildirilmektedir.

Ek-1: Tüzük Taslağı

Ek-2: Tüzük Taslağı Eki

 

 2) Rusya Federasyonu- Muhtelif Gübre Ürünlerinde İhracat Vergileri

Türkiye İhracatçılar Meclisi’nden alınan bir yazıda, Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğünden aldıkları yazıya atfen, Rusya Federasyonu’nda yayımlanan ve gayri resmi İngilizce tercümesiyle birlikte ekte yer alan  30\11\2022 tarihli ve 2188 sayılı Hükümet Kararnamesi marifetiyle,  1 Ocak - 31 Aralık 2023 tarihleri arasında Rusya Federasyonu'ndan Avrasya Ekonomik Birliği üyeleri haricindeki üçüncü ülkelere gerçekleştirilecek olan azotlu ve kimyasal gübrelerden 3102, 3103, 3104, 3105 gümrük tarife pozisyonunda olanların ihracatına yönelik yeni bir vergi düzenlemesi ihdas edildiği ifade edilmektedir.

Anılan yazıda devamla, mezkûr ürünlerin ton başına ihraç fiyatının  450 dolar mertebesinin üzerinde tezahür etmesi durumunda, ihraç fiyatının 450 doları aşan kısmına %23,5 oranında ihracat vergisi tatbik edileceği belirtilmektedir.

Ek-1: RF Muhtelif Gübre Ürünlerinde İhracat Vergileri Karar Metni

Ek-2: RF Muhtelif Gübre Ürünlerinde İhracat Vergileri Gayriresmi İngilizce Tercümesi

 

3) Fas Süt ve Tarım Ürünleri Federasyonunun Ortak Arayışı

Türkiye İhracatçılar Meclisi’nden alınan bir yazıda, Ticaret Bakanlığı Uluslararası Hizmet Ticareti Genel Müdürlüğü kanalıyla Rabat Ticaret Müşavirliği’nden aldıkları yazıya atfen,

 -Fas Süt ve Tarım Ürünleri Federasyonu'nun (Cluster Agro-Lait), süt ürünlerinin imalatında faaliyet gösteren firmalarımızla ortaklık arayışında olduğu, böylece ülkenin süt ve peynir ihtiyaçlarının karşılanmasının yanında Afrika ve Ortadoğu piyasasına girilebilmesi için iş birliği teklifinde bulunulduğu,

- Fas’ta yaşanan süt krizi sebebiyle, adı geçen federasyon tarafından günde yaklaşık 800 litre üretim yapan 33 inekten oluşan 300 ila 500 adet süt çiftliğinin kurulmasının planlandığı;

- Hayvan yeminde yaşanan önemli eksiklik nedeniyle, Hassan II Tarım ve Veterinerlik Enstitüsü gibi finansal ve bilimsel araştırma ortaklarıyla, Federasyona ait iyi kalitede hayvan yemi üretecek bir fabrika inşaatı yapılmasının hedeflendiği;

- Peynir ithalatının azaltılması amacıyla sert ve yumuşak peynir türlerinin imalatına yönelik tesislerin kurulmasının planlandığı,

- Finansman açısından, bu projelerin, çiftçi için sütün litresi başına 0, 2 dirhem katkısı, ortak yatırımcıların katkıları ve %30’dan %40’a kadar çıkabilen devlet yardımları ile yılda 15 milyon dirheme varan tutarda finanse edilebileceği,

ifade edilmektedir.

 

4) Geçiş Belgeleri

Türkiye İhracatçılar Meclisi’nden alınan bir yazıda, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü’nden aldıkları yazıya atfen, uluslararası karayolu taşımacılığı anlaşmaları ve bu anlaşmalara bağlı olarak imzalanan Protokoller kapsamında Bakanlıklarınca sağlanan geçiş belgelerinin ülkemiz taşımacılarına dağıtım işlemlerinin, Geçiş Belgesi Dağıtım Esasları Yönergesi çerçevesinde yürütüldüğü, söz konusu Yönergenin 9’uncu maddesinin yedinci fıkrasının, "Geçiş belgeleri her yılın son gününe kadar dağıtılır. Geçiş belgelerinin yıl içindeki kullanıma açılma tarihleri ve dönemleri Bakanlıkça belirlenir." hükmüne, 22’inci maddesinin üçüncü fıkrasının ise "Bakanlık geçiş belgelerinin başvuru, belge dağıtımının genel şartları ile ülkelere göre dağıtım usulü ve özel şartları hususlarında değişiklik yapmaya yetkilidir." hükmüne amir olduğu ifade edilmektedir.

2022 yılında uluslararası karayolu taşımacılığında yaşanan gelişmeler, sağlanan kota artışları, geçiş belgeleri kullanım oranları ve ilgili paydaşlar ile yapılan istişareler de dikkate alınarak, Bakanlıklarınca yapılan değerlendirme sonucunda;

a) 2023 yılına ait geçiş belgelerinin dağıtımında Ek 1'deki listede yer alan tarihlerin dikkate alınması,

b) Söz konusu ülkelere ait 2022 yılı geçiş belgelerinin belirtilen süreden önce tükenmesi halinde tükendiği tarihten itibaren 2023 yılı geçiş belgelerinin kullanıma açılması,

c) Halihazırda 2022 yılı kotası tükenmiş veya 31.12.2022 tarihi itibariyle tükenecek olan geçiş belgelerinin dağıtımında 01.01.2023 tarihinin esas alınması,

d) 2023 yılı geçiş belgelerinden temin edilemeyen belge olması durumunda, firmaların talebi üzerine (Danimarka geçiş belgeleri hariç) 15.01.2023 tarihine kadar 2022 yılı geçiş belgesi verilmesi,

e) 2023 yılı geçiş belgelerinin yıl içinde Ek 2'deki listede belirtilen dönemler halinde kullanıma açılması,

f) Danimarka ve Litvanya geçiş belgelerinin tamamının iade sistemine dahil edilmesi,

g) Sırbistan çok girişli tek-tip geçiş belgelerinin firmaların yetki belgesindeki özmal/sözleşmeli çekici ve kamyon olarak kayıtlı toplam taşıt sayısını geçmemek kaydıyla dağıtılması,

h) Geçiş belgesi tahsis edilmeyen sergi ve/veya fuar malzemesi taşımalarının yanı sıra en az %40 ticari eşya taşıması yapılması ve firmaların talep etmeleri halinde geçiş belgesi tahsis edilmesi,

i) Estonya, Letonya, Litvanya geçiş belgeleri ile Polonya transit geçiş belgelerinin sadece gidiş yükleri için tahsis edilmesi,

j) Polonya transit geçiş belgelerinin %3'ünün Rusya'nın Kaliningrad bölgesine yapılacak taşımalar için tahsis edilmesi,

k) Söz konusu Yönergenin 17’nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde Fas taşımaları için de İspanya geçiş belgesi tahsis edilmesi,

l) Özbekistan ücretsiz ikili geçiş belgelerinden %10'unun dönüş yükü taşımalarına tahsis edilmesi, m) Rusya ikili geçiş belgelerinin 1. dönemde 4.500 adet, 2. Dönemde 5.500 adet, 3. Dönemde 5.500 adet, 4. Dönemde ise 4.500 adet olarak kullanıma açılması,

n) Rusya tek-tip (ikili/3.ülke) geçiş belgelerinin %75'inin ülkemizi transit geçilerek yapılacak taşımalar ile ülkemizden millileşmemiş yüklerin taşınmasını yapacak taşıtlara tahsis edilmesi, %25'nin ülkemizi transit geçilmeksizin yapılacak 3. ülke taşımalar için tahsis edilmesi,

o) Gürcistan 3. ülke geçiş belgelerinin %75'inin ülkemizi transit geçilerek yapılacak taşımalar ile ülkemizden millileşmemiş yüklerin taşınmasını yapacak taşıtlara tahsis edilmesi, %25'inin ülkemizi transit geçilmeksizin yapılacak 3.ülke taşımalar için tahsis edilmesi,

p) Azerbaycan 3.ülke geçiş belgelerinin %75'nin ülkemizi transit geçilerek yapılacak taşımalar ile ülkemizden millileşmemiş yüklerin taşınmasını yapacak taşıtlara tahsis edilmesi, %25'nin ülkemizi transit geçilmeksizin yapılacak 3.ülke taşımalar için tahsis edilmesi,

q) Azerbaycan tek-tip geçiş belgelerinin Azerbaycan'a (Nahçıvan dahil) yapılacak ikili taşımalar için (Nahçıvan üzerinden Azerbaycan'a yapılan taşımalar için sadece 1 adet Azerbaycan tek-tip geçiş belgesi) tahsis edilmesi,

r) Azerbaycan transit geçiş belgelerinin Azerbaycan (Nahçıvan dahil) üzerinden yapılacak transit taşımalar için tahsis edilmesi (Nahçıvan ve Azerbaycan'ın transit geçildiği taşımalar için sadece 1 adet Azerbaycan transit geçiş belgesi tahsis edilmesi),

hususlarının uygun görüldüğü belirtilmektedir.

Ek-1: 2023 Yılı Kullanıma Açılma Tarihleri Listesi

Ek-2: 2023 Yılı Dönemsel Kullanıma Açılma Tarihleri Listesi

 

5) İslam Gıda Güvenliği Teşkilatı Üyelikleri

Türkiye İhracatçılar Meclisi’nden alınan bir yazıda, Dışişleri Bakanlığı kanalıyla, Tarım ve Orman Bakanlığından aldıkları yazıya atfen, İslam İşbirliği Teşkilatı'nın (İİT) uzmanlık kuruluşlarından İslam Gıda Güvenliği Teşkilatına (IOFS) ait bir örneği ekli Nota'da (Ek-1) İİT üyesi ülkelerdeki Ticaret Odaları, Gıda Birlikleri ve Gıda Derneklerinin, 2020 tarihinde kurulan ve bir IOFS iştiraki olan "Uluslararası İslami Gıda İşleme Derneği"ne (IFPA) onursal üye olarak (Ek-2), ayrıca tarımsal gıda şirketlerinin de anılan kuruluşa kurumsal üye (Ek-3) olarak davet edilmekte olduğu bildirilmektedir.

Söz konusu davetin ekleri ek kısmında yer almaktadır.

Ek-1: Nota

Ek-2: Onursal Üyelik Formu

Ek-3: Kurumsal Üyelik Formu

 

6) Summer Fancy Food Show 2023 Milli Katılım Organizasyonu

Ege İhracatçı Birlikleri’nden alınan bir yazıda, ABD-New York’ta 25-27 Haziran 2023 tarihleri arasında düzenlenecek Summer’23 Fancy Food Show gıda fuarı Türkiye milli katılımı organizasyonunun Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) Genel Sekreterliği tarafından gerçekleştirileceği bildirilmektedir. Adı geçen Fuar 1955 yılından bu yana New York’ta düzenlenmekte olup, Türkiye milli katılımı 1998 yılından beri EİB tarafından üstlenilmektedir. Her türlü gıda ürününün sergilendiği fuarla ilgili ayrıntılı bilgi için https://www.specialtyfood.com/showsevents/summer-fancy-food-show/ internet adresi incelenebilir. Fuar idaresi, sadece markalı ve ambalajlı ürün sergileyen firmaların fuara katılması yönünde bir prensip kararı almış olup, bu şartlara uyan firmalarımızın başvuruda bulunmasının beklenmekte olduğu da bildirilmektedir.

Fuar Duyurusu İçin:

https://upload.eib.org.tr/ZZFAF3F52D/90CE27F40C754290CE27F40C754290CE27F40C754290CE27F4.pdf

 

7) Fas/Kazablanka Trafik İstasyonu İçin Açılan İhale

Türkiye İhracatçılar Meclisi’nden alınan bir yazıda, Ticaret Bakanlığı kanalıyla Rabat Ticaret Müşavirliği’nden aldıkları yazıya atfen, Fas yerel kalkınma şirketi “Casablanca Transport En Site Aménagé S.A” tarafından Kazablanka Merkezi Trafik Yönetimi ve Görüntü Koruma İstasyonunun 2. Fazının gerçekleştirilmesi için ihale açıldığı bilgisi verilerek, ihale dosyalarının, 500,00 Fas Dirhemi (yaklaşık 47,46 ABD Doları) dosya ücreti ödenmesi karşılığında, kamu ihaleleri portalından www.marchespublics.gov.ma veya Şirketin web sitesinden www.casatransport.ma indirilerek temin edilebileceği veya “Bureau des marchés sis à l’adresse suivante : Crystal 2-BS, Immeuble n° 2, 9ème étage, Casablanca Marina – Bd des Almohades - 20 010 Casablanca – Maroc / Tel. : +212 5 22 94 06 86 - Faks.: +212 5 22 94 06 85,” adresinden alınabileceği; ihaleye katılması için aday tarafından 7.000.000,00 Fas Dirheminin (yaklaşık 664.767,33 ABD Doları) güvence olarak yatırılmasının gerektiği, projenin tahmini bütçesinin 728.000.000,00 Fas Dirheminin (yaklaşık 69,13 Milyon ABD Doları) olduğu, ihale dosyalarının indirilmesinin adayları dosyaların ilgili bürodan alınmasından muaf tutmadığı, sunulacak başvuruların içeriği ve sunulmasının “Règlement de Consultation” hükümlerine ve şirketin alım düzenlemelerinin 27., 28. ve 29. maddelerine uygun düzenlenmesi gerektiği, adayların “Monsieur le Directeur Général de la société Casablanca Transport en Site Aménagé SA, Bureau des marchés sis Crystal 2-BS, Immeuble n° 2, 9ème étage Casablanca Marina – Bd des Almohades- 20 010 Casablanca” adresine taahhütlü posta gönderimi yoluyla başvuru yapabileceği ya da doğrudan aynı adrese teslim alındı belgesi karşılığında teslim edebileceği ya da başvuru zarflarının açılacağı gün zarflar açılmadan önce ihale komisyon başkanına ihale başvurusunu teslim edebileceği, yerel saatle 28 Şubat 2022 günü saat 10.00’da (yerel saat) ihaleye ilişkin zarfların açılacağı, ihale dosyalarının alınması için herhangi bilgi talebi olması durumunda, ihale ve alım departmanı ile irtibata geçilmesinin mümkün olduğu hususlarında bilgi verildiği belirtilmektedir.

Bahse konu ihale duyurusu ekte yer almakta olup ihaleye ilişkin orijinal dokümanların;  

https://www.marchespublics.gov.ma/index.php?page=entreprise.EntrepriseDetailsConsultation&refConsultation=663248&orgAcronyme=g3h

bağlantısından indirilmesinin mümkün olduğu belirtilmektedir.

Ek: İhale Duyurusu

 

8) Fuar Duyurusu (Pakistan Uluslararası Denizcilik Fuarı)

T. C. Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü Tanıtım ve Fuarlar Daire Başkanlığı’ndan alınan bir yazıda, Dışişleri Bakanlığı’ndan aldıkları yazıya atfen, Pakistan Uluslararası Denizcilik Fuarı'nın (Pakistan International Maritime Expo and Conference-PIMEC) 10-12 Şubat 2023 tarihilerinde Karaçi Expo Center'de düzenleneceği bildirilmektedir. Hidrokarbon çıkarma, kıyı geliştirme, nakliye limanı gibi çeşitli denizcilik endüstrisi firmalarının bir araya geleceği belirtilen fuarda; liman altyapısı, balıkçılık, deniz turizmi, offshore yenilenebilir enerji,su ürünleri yetiştiriciliği, deniz dibi madenciliği ve deniz biyoteknolojisi gibi konuların işleneceği belirtilmektedir. Diğer taraftan, mezkur fuar "2023 Yılında Bireysel Katılımı Desteklenen Sektörel Nitelikteki Uluslararası Fuarlar Listesi"nde yer almaktadır.

Ek-1: Pakistan Uluslararası Denizcilik Fuarı Broşürü

Ek-2: Pakistan Uluslararası Denizcilik Fuarı Özet Bilgi Notu

 

9) İran Gümrük Tarife Cetveli

Tahran Ticaret Müşavirliğimizden iletilen yazıya atfen Ticaret Bakanlığından alınan bir yazıda, İran 1401 (21 Mart 2022-21 Mart 2023) yılı “gümrük tarife cetveli” ve söz konusu cetvele dair dikkat edilecek hususlar ile İran tarafından ithalatı yasaklanan ürünler listesine https://ticaret.gov.tr/yurtdisi-teskilati/guney-asya/iran/raporlar/musavirlik-raporlari/iraninithalat-ve-kambiyo-duzenlemeleri bağlantı adresinden ulaşılabileceği bildirilmektedir.

 İran’ın uyguladığı ithalat yasaklarına ilişkin ülkemiz üreticileri ve ihracatçıları arasında bilgi eksikliği olduğu, "İran gümrük tarife cetveli" ve "İran ithalatı yasaklanan ürün listesi" birlikte incelendiğinde yasaklı ürünlerin sektör içinde tarife kodlarına göre değişiklik gösterdiği dile getirilmektedir.

 İlgili listeler üzerinde ilişkin yapılan örnek incelemede, aşağıda sayılanlarla sınırlı kalmamak üzere;

 - 84151090 tarife kodlu “klima” ürünlerinin ithalatı yasak iken 84151010 tarife kodlu “klima” ürünlerinin ithalatının serbest,

- Elektrikli ev aletlerinden 85164000 tarife kodlu “ütü” ürünlerinin ithalatının serbest,

- 8212, 8510 ve 851631 tarife kodlu “elektrikli bakım ürünleri”nin ithalatının serbest,

- 845019 tarife kodlu 10 kg’a kadar kapasiteye sahip “çamaşır makineleri”nin ithalatı yasak iken 845020 tarife kodlu 10 kg’dan fazla kapasiteye sahip “çamaşır makineleri”nin ithalatının serbest olduğunun tespit edildiği ifade edilmektedir.

Bu çerçevede, İran pazarı ile ilgilenen ihracatçı ve üreticilerin kendi sektörlerine dair “İran gümrük tarife cetveli” ve “İran ithalatı yasaklanan ürün listesi” üzerinden tarife kodu ve madde adına göre detaylı inceleme yapması ve ithalatı serbest ürünleri tespit ederek İran pazarına yönelik giriş çalışmaları yapabileceği değerlendirilmektedir. Öte yandan İran tarafından ithalatı yasaklanan ürünlerin ihracatçı firmalarımız tarafından Tahran Ticaret Müşavirliği ile iletişime geçilerek teyit edilmesinde fayda görüldüğü belirtilmektedir.