2016 yılının ilk üç ayını geride bıraktık. Ülkemiz ihracatı Mart döneminde, % 2,6 artarak 11,5 milyar dolara ulaşmıştır.

Mart ayında Denizli İhracatçılar Birliği tarafından kayda alınan ihracat, geçen yılın aynı ayına göre % 12 oranına artarak 185 Milyon Dolar olarak gerçekleşti. Türkiye İhracatçılar Meclisi verilerine göre Denizli Merkezli firmaların Mart ayındaki ihracatı, % 5'lik yükselme ile 227 Milyon Dolar olarak gerçekleşti. Ocak - Mart 2016 döneminde ise TİM verilerine göre Denizli ihracatı % 1 azalarak 639 Milyon Dolar olarak gerçekleşti. Aynı dönemde Denizli İhracatçılar Birliği tarafından kayda alınan ihracat ise % 5 artarak 517 Milyon Dolar oldu.

İhracatın son iki ayda sergilediği yükseliş trendi yılın geri kalan kısmı için de ümit veriyor. 2015 yılını geride bırakırken, ihracattaki gerilemenin önemli bir sebebinin parite olduğun ifade etmiştik. 2016'nin ilk çeyreğinde de parite etkisi kendini bir miktar hissettirmiş durumda. Ocak-Mart 2016 döneminde, USD bazında gerileme olsa da, kilogram bazında Türkiye İhracatının % 11 oranında arttığını görüyoruz. Öte yandan önümüzdeki dönemde ihracat değerlerinin de kg. istatistiklerine paralel olarak artış göstereceğine inanıyoruz.

İhracatta Avrupa Pazarı Önemini koruyor.

Avrupa, hala en önemli ihracat pazarımız. Mart ayında Türkiye'nin AB'ye yaptığı ihracat %14 oranında arttı. İran'a ihracat ise, bu ülkeye uygulanan ambargonun da kalkması ile birlikte % 44 oranında kayda değer bir artış gözlemlendi.

Öte yandan Doların değer kazanması ile birlikte, dolarla ihracat gerçekleştirilen ülkeler ihracat anlamında yeni fırsatları getirdi. Bunların başında da Kuzey Amerika ülkeleri geliyor. 2000'li yılların başına kadar güçlü olduğumuz pazarlar ihracat için yeniden cazip hale gelebilir.

2015'te % 4 Büyüdük. Büyümede İhracatın Rolü Önemli.

Mart ayı sonunda geçtiğimiz yıla ilişkin büyüme rakamları açıklandı ve gördük ki %4'lük bir büyüme sağlandı. Açıkçası bulunduğumuz coğrafyada yaşanan çalkantılar moralimizi bir miktar bozmuştu. Ne var ki görüldü ki Türkiye, aynen yeni logosunun işaret ettiği gibi potansiyeli olan ve en zorlu dönemeçlerde bile ekonomisini büyütebilen bir ülke. Son çeyrekteki % 5,7'lik büyümede ihracatın katkısının %1,3 olması ise ekonomide ihracatın yerini ve önemini gösteriyor.

Bilindiği üzere 2016-2018 orta vadeli programında, ihracatın her yılda büyümeye olumlu katkı sağlaması öngörüldü. Bizlerin de temennisi, net ihracatın büyümeye her zaman net katkı vermesi. Hükümetten beklentimiz, bu hedeflere ve öngörülere hizmet edecek, ve ihracat artışının sürekliliğini sağlayacak adımlar atmaya devam etmesidir.

 

Saygılarımla,

 

Süleyman KOCASERT

TİM Başkan Vekili

DENİB Başkanı

s.kocasert@denib.gov.tr

 

01.04.2016